Vi trener ikke bare kroppen.

En innledning til hvordan man kommer i gang med Judo i klubben og utenfor.

Generelt

Bilde
Det tar mange år for å lære og forstå alt i Judo. Judo er der i med et tids preget aktivitet som krever jevnt utøvelse og en del forpliktelse til trenings rutiner skal man opplev noe framgang eller noe nytt!
Judo, oversettes som myk vei, lærer fleksibilitet gjennom bruk og anvendelse av teknikk. (se første leksjon under)
Vi lærer judo på myke falle matter og prioriterer trygghet i både kamp og trenings reglement.
Judo har strenge regler med hensikt til trygt utøvelse i konkurranse og praksis fordi vi både konkurrerer mot og trener med hverandre!
For de som vil etter hvert prove sine ferdigheter er det organisert stevner fra lokal til Olympisk nivå.
De finnes forsjellig vekt divisjoner for kvinner og herrer, jenter og gutter.
Judo er kjent for sitt spektakulært kaste teknikker men bakke kamp også anvendes med bruk av holde tak og (for utøver over 14) kvele og arm lås teknikker.
Jigoro Kano, Judos grunnlegger, var en berømt pedagog som sikret for at judo uten tvil angår læring og la til judos verdiprinsipper det at Judos endelig mål er til å utvikle et bedre menneske til å fungere i en bedre verden og samfunn.

Første Leksjon - ”Ukemi” - Fall Teknikk - Lær Rolig

Bilde
En av våres største frykt er å falle. Hvor mange har hatt drømmen hvor man faller og plutselig våkner fra marerittet.
Det kan gi følelser av å
• Bli såret
• Å tape
Dette kan også være årsak til frysing - fysisk og psykisk paralyses hvor kroppen blir stiv og treg.
Vi lærer å kontrollere dette med fallteknikken – Ukemi. Da gjør det ikke vondt å falle og man kan rulle lettere med Judo aktiviteten.

Første gang man går med en motstander har man lett for å bli engstelig og stiv i bevegelse, helt til man blir trøtt, svak og kastet.
Vi begynner igjen ristet - blir redd igjen, blir stiv, trøtt, svak og kastet igjen.

Hvordan blir det noen framgang her?
I dette tilfell lærer vi at vår sårbarhet kan bli vår styrke! Med å lære deg din svakhet – kan du forberede deg på at motstanderen vil prøv og angripe den. Uten frykt og motstand kan du reagere fort nok til å unngå eller kontre.

Med og kom forbi denne frykten, med å slappe av mens man trener, kan man fokusere på hva man selv vil gjøre i kampen og unngå telegrafering av dine hensikter med stiv armer.

Judo betyr myk – vei.! Med å trene slik kommer mykhet, fleksibilitet, balanse og evnen til å reagere fortere.

I ett, ser man at judos innerste prinsipp er at forsvar er angrep og angrep er forsvar og at når man går den myke veien bruker man kroppen på sin mest effektivt måte..

Stevner

Bilde
Etter som du utvikler deg i judo vil du prøve dine ferdigheter på et stevne.
Stevne er for å se hva du kan men i likevekt se hva du må tren videre med.
Noen stevner må man registrere og betale flere uker på forkant og dette er gjort av klubben etter instruktørens vurdering at du er klar. Utøverne må trene seg opp til til stevne deltagelse.

En typisk stevne dag begynner med registrering og innveiing som oftest skjer mellom 08.00 og 10.00 på morningen av stevnedag. Deltakerne selv betaler påmeldings avgift. Husk og ta med din Judo passbok – bevis på din klubb medlemskap og betaling av årsforsikring. Etter alle er registrert, vil stevne offiserer bestemme en kamp framgang som innebærer at ditt navn blir oppropt når det er din neste kamp.
Klubbens lagleder er med på stevne og sikrer på at du har varmet opp før kampene og følger med på dine kamper fra matte linje. Turnering oppsett er lagd slik at du møter andre på din vekt, alder og erfarings nivå.
Det er koselig når klubben kan samle seg på et stevne og heie på sine i lag, med noen nister og kaffe i tillegg. De fleste stevner har kiosk til stede.

Graderinger

Bilde
Framgang i Judo er markert med beltegrad som viser din ferdighets nivå og dine forutsetninger for ansvar. Graderings reglemente er bestemt av Norges Judoforbund og gjennomført av klubbens instruktør.
Progresjon gjennom belte gradene er begrenset av et minstevkrav av treningstimer men kandidater må kunne pensum.
Graderinger er ofte gjennomført på slutten av termin – juni og desember.
Pensum er hovedsaklig lært i dojo og understreker hvor viktig oppmøte er.

Gradering System (*vurdert i klubben)

5 mon/kyu = *Gult belte (min. 25 trenings timer)
4 mon/kyu = *Oransje belte (min. 30 trening timer siden siste grad)
3 mon/kyu = *Grønt belte (min. 50 trenings timer siden siste grad)
2 mon/kyu = *Blå belte (min. 70 trenings timer siden siste grad)
1 mon/kyu = *Brun belte (min. 90 trenings timer siden siste grad)

Dan grader (vurdert av Norges Judoforbund)


Kort sagt - Judo er et pedagogisk tiltak!

Norges Judoforbunds dokument om Den Norsk Judoskolen

Dokument om målsetninger og filosofi - Anbefalt lesing for alle.
Last ned dokumentfil (81 kB) :

Norges Judoforbunds Utviklings Manual

Les om Judoens progresjon og visjonen som ligger bak. Anbefalt lesing for alle.
Last ned dokumentfil (79 kB) :
 Denne siden ble sist oppdatert 11/2-2015

 Del denne siden på Facebook: