I artiklene under finner du informasjon om hvordan å sykle sammen i en gruppe. Det er mange skrevne og uskrevne regler her og det er sikkehetsviktig at alle som sykler sammen, har felles oppfatning hvilke regler som gjelder. God lesning, Mvh Oddgeir
Selv om vi bruker "pappegøye" prinsippet med å sende meldinger fremover og bakover i laget, har vi god erfaring med at kaptein og visekapteiner er utstyrt med fløyter. (PS kapteinene kan med fordel være gjevnt spredt i laget) Føytene benyttets som kommuniksjonsmiddel for ordrer som gis fra Kaptein.
Føytesignalene har følgende betydning:
Ett støt i fløyten: Feltet skal øke farten med ca 2 km/t
To støt i fløyten: Feltet skal roe ned farten med ca 2 km/t
Fem støt i fløyten: Feltet/laget skal stoppe helt og trekke ut av veibanen i den grad dette er mulig.
Inn i bakker og over bakketopper
Ved kjøring inn i bakker og over bakketopper benytter vi også føyte for å signalisere. I disse sammenhengene betyr føytesignalene som følger
To støt i fløyten betyr at hele feltet er inne i bakken og fronten av feltet skal roe ned til riktig intensitet. Siste rytter skal alltid uansett rope at "RO NED !!" når også han er inne i bakken.
Ett støt i fløyten betyr at siste rytter nå er oppe og feltet kan øke farten igjen. Siste rytter skal alltid uansett rope at "ALLE ER MED !!" når han er oppe.
Fløyte signaler fra kapteinen SKAL følges av den enkelte rytter. På veien eksisterer ikke demokrakti. På veien er kapteinen "diktator" og hans ordrer skal følges. Etter ritt og i pauser under trening åpnes det "litt" for demokrati.
Ved en rekke anledninger har vi behov for å gå over til å kjøre på en rekke. Dette kan være på treningsturer hvor veiene blir smale eller vi skal slippe forbi biler som kommer bakfra etc. Under lagritt kan det også bli aktuelt å måtte slippe forbi lag som tar igjen laget vårt.
Foruten kapteinen på laget (hvor enn han befinner seg i rulla), er det alltid rytterne i front som har ansvaret for å vurdere og endelig ta beslutningen om at laget skal inn på en rekke. Når du sitter i front har du alltid ansvaret for sikkerheten til hele laget bak deg. Som frontrytter har du ”full” oversikt over trafikkbildet og det er forventet at rytteren i front har hele feltet/laget i tankene når han tar beslutninger.
Når beslutningen om at laget skal inn på en rekke vises dette med å rekke en hånd med pekefinger i været og gi kommandoen ”EN REKKE” klart og tydelig. De andre rytterne gjentar da kommandoen i ”papegøye prinsippet” bakover i laget.
Å gå fra to til en rekke er i seg selv en ”liten øvelse”. For at dette skal gå mest mulig effektivt og uten for mye klabb og babb, må rytterne i front øke farten og rytterne bak må senke farten, inntil laget er inne på en rekke. Vi gjør derfor følgende:
Rytteren i front av venstre rekka øker farten og frontrytter av høyre rekka øker også farten og legger seg inn mellom første og andre rytter i høyrerekken. Så følger rytterne samme ”glidelås” prinsipp inntil alle er på en rekke. Når alle er på en rekke roper bakerste rytter ”ALLE PÅ REKKE” fronten kan da roe ned til riktig tempo igjen.
Når forholdene tillater at laget kan gå ut igjen i to rekker, gjøres dette ved at rytteren i front starter rulla ved å vise tegn rope ”RULLA STARTER”. Deretter legger han seg rolig ut som eneste rytter i venstre rekka og senker farten litt. Roper så ”KLAR” når det som nå er første rytter i høyre rekka kan legge seg over i venstre rekka. INGEN legger seg over venstre rekka før man er komt helt fremst i høyrerekken. Rulla er komplett når det som var første rytter i høyre rekken igjen legger seg inn bakerst i høyrerekken. Det skader ikke om denne rytteren da roper ”RULLA KOMPLETT”.