Generelle tips og råd

Her en samling med forskjellige artikler som kan være av interesse

Skjermer på sykkelen ?

Bilde

Det er nok mange som grynter på nesen mht å montere skjermer på sykkelen. Jeg er nok tilbøyelig til å være enig. Likevel så er det slik at når vi starter utendørstreningen i februar/mars, så er det populært å ligge bak ryttere som har montert skikkelig bakskjerm.

På turen fra Trondheim - Oslo har det også vært turer hvor det har regnet hele veien. Jeg kan garantere at den som ligger bak en rytter med skikkelig bakskjerm forguder denne og investeringen hans/hennes.

Etter mye om og men har jeg funnet et eksempel på en skjerm du kan gå til anskaffelse av, om du ønsker å være litt grei med lagkammeratene dine. Disse får du kjøpt på nettet hos Wiggle i England (kr 245,-). Har handlet en god del med dem og er veldig fornøyd. Som Bergen CK representant skal jeg oppfordre dere til å handle hos våre sponsorer (BOA). Anbefaler dere derfor å gå dit å be om at de kjøper inn disse. 

Link til skjerm hos Wiggle: http://www.wiggle.co.uk/crud-roadracer-mk2-mudguard-set/?&source=MaxiFeed&id=5360052637 

Når du skal montere så kan du titte på denne først: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xrB6DRk2cwE

Mvh - Oddgeir

Garmin Edge GPS track

Bilde
For de som er den heldige eier av en Garmin Edge, og i tillegg har overskudd til å fikle med den mens de sykler ritt, har jeg laget skjema track for 16:50 og 18:50 på Styrkeprøven, samt et for 4:55 Bergen Voss.

Begge Stykeprøveskjemaene er skalert fra 17:52 skjema. De har derfor pauser på de stedene vi stoppet da, og går relativt sakte de siste ti milene. Men det var det beste jeg fikk til.
BV skjemaet er skalert fra et track jeg fant som så fornuftig ut både opp Trengereidbakken, og opp Kvamskogen. (Kanskje litt fort opp Trengereidbakken.)

På samme siden som trackene, ligger det også en kortfattet bruksanvisning for de som ikke har fiklet veldig mye med Edgen sin…….

Lenke

Og de som fremdeles ikke finner ut av det kan ta en diskret telefon til undertegnede

Stig.

Sitte krem og valg av bukse

Bilde

Ved lange ritt som Trondheim-Oslo er det viktig at du har en god bukse som sitter godt. Utvaskede og vide bukser har en lei tendens til å gi både øm og sår bakende. Være defor bevist i valget av bukse som du skal bruke under rittet.

Mange velger å smøre inn buksen med vaselin og/eller sittekrem i forkant av rittet. Du skal sitte lenge i samme buksen og kanskje være fuktig som følge av regn på hele eller deler av turen. Det kan derfor være lurt å smøre inn sømmer med vaselin og ellers både stump og bukse med sitte krem eller lignende for å hindre gnaging og påfølgende sår.

Mange har gjennom tidene "dynket" buksen med spenol, fuktighetskrem etc. Det kan også vurderes å benytte spesial sittekrem som også har en antibakteriell tilsetning. En velassortert sykkelbutikk som Boa, har selvfølgelig slik krem for salg.

Godt brukte sykkelbukser, som er vasket på 30 grader er kanskje ikke den som er renest etter vask. Og når vi først er inne på temaet, så er 60 grader med Milo et tips mht vask av bukser og annet sykkeltøy.

Barbere bena ?

Bilde

Erfaringsmessig er barberte bein en fordel i forhold til nedkjøling. Barbere du beina og smører dem inn med sol-olje eller vaselin, vil du kunne redusere nedkjølingen betraktelig ved regnvær, i fohold til våte "løse ben" eller våte hårete ben. Ved barberte og "olja" ben preller vannet av og du unngår nedkjøling.

En annen fordel er også om du "tryner" og får såkalte asfaltutslett (skrubbsår). Det betydelig enklere og sårbehandle bein hvor hårene er fjernet på forhånd. (belive me !)

Hovedproblmet med barberte ben er at du nok blir utsatt for en "uønsket" oppmerksomhet blandt familie og venner. Vel, vel er din livsledsager glad i deg, tolerere vel hun følelesen av å ligge ved siden av en venninne, gjennom sommeren til Styrkeprøven er vel gjennomført ;-)

Varmekremer

Bilde

Et lite triks mht å holde varmen under kjølige dager med fare for regn er å benytte varmekrem. De fleste har nok vært ute påkjølige dager med "løse" ben for å redusere nedkjølingen, for så å bli overrasket av regn på turen. Under slike forhold er det lett å bli nedkjølt og stivne i musklaturen.

Trikset er å gjøre som proffene ofte gjør. Før turen starter smører du deg inn med varmekrem og legger deretter enn fet krem på toppen av denne.

Har du barbert bena, vil du oppleve at du holder betydelig bedre på varmen, selv om du kun kjører med kort bukse.

Varmekremer finnes beregnet for flere temperaturområder avhengig av leverandør. Sjekk nøye hvilken krem du faktisk kjøper, her er masse ulike typer og merker på markedet.

Sår stell av skrubbsår

Bilde

Som syklist er det nesten uungåelig at du før eller senere pådrar deg det vi kaller for asfalt eksem eller asfalt utslett (ja ja skrubbsår da). Som regel blir disse en viss størrelse på, samtidig som de også ofte ender opp med mye sandpartikler og annet støv og skitt som ligger på asfalten. Slike sår kan ofte være meget vonde og vanskelige å rense. I tillegg er sårbehandlingen i ettertid omfattende og omstendelig. Som syklist anbefaler jeg deg å kjøpe inn sterile "pads" tape og strømper og ha dette liggende klart. (du vil nok før eller siden få bruk for dem)

Selve sårbehandlingen

Rens såret for skitt og partikler med sårvaskservietter, Klorheksidin eller Pyrisept. er såret stort og inneholder mye skitt og partikler, kan du gjerne benytte godt med rennende vann for å skylle bort så mye som mulig. Gjenstridige partikler kan du fjerne med en (ren) pinsett. Etter "vannrensingen går du over med Klorheksidin eller Pyrisept for å rense såre 100%.

Etter såret er rent er min erfaring at det beste er å bruke en sårsalve som f. eks. Bacimycin og legge den over hele såret og litt utover sidene. Salven får ikke såret til å gro raskere, men forebygger infeksjon. Dekk så til såret med selvklebende"pads" som er større en selve såret. Er såret stort finnes store pads som ikke er selvklebende. Legg derfor disse over såret og tape disse litt løselig fast. Deretter trekker du "strømpe" (disse får du også kjøpt på apotek) over for å holde paden på plass. 

Bandasjeringen har to funksjoner; det gir såret ro til å gro, og det holder det rent. Skift pads hvis blod/væske har trukket gjennom, eller hvis det blir skittent eller løsner. Stell såret grundig minst 2 ganger daglig og bruk bandasje til såret er grodd. Flere anbefaler å "tørke ut" såret, min og andres erfaring er at du eksponerer såret for for bakterier og du får letter infeksjoner som gjør at du plages med såret mye lengre.  

Tips vedrørende vannlatning

Bilde

Erfaringsmessig vil nok mange slite med vannlatningen på vei mot Oslo. I finvær er det spesielt langvarig trykk fra setet mot underlivet, som gir en følelse av at rørleggeren har vært der og stengt en kran, lengre bak i "rør systemet". Selv med full åpning i krana fremme så kommer det ofte lite eller ingenting ut :-)

I tillegg til selve trykkproblematikken som beskrevet over, kan en ved kjølig og ikke minst i regnvær bli utsatt for relativt høy nedkjøling av nedre mage og ned mot skrittet. Denne nedkjølingen (over lang tid) bidrar ikke direkte positivt for "god" vannlatning under stoppene.

Følgende tips og råd gis:

  1. Stå å trø på sykkelen, med gjevene mellomrom, under turen nedover dalen.
  2. Når du nærmer deg stoppene, øker du periodene og lengden du står å trør. Dette blir viktigere og viktigere jo nærmer Oslo du kommer.
  3. Plassere/legg også en ull-klut på innsiden av buksen. La denne dekke nedre del av magen og ned i skrittet inkl. "litsje karen/hi mora"
  4. Vær påpasselig med å tilpasse inntak av drikke, i forhold til værforholdene og pågående vesketap.

Tape brystvorter

Bilde

Av egen erfaring er kan jeg sterkt anbefale at du taper over brystvortene før du kler på deg sykkeltøyet om morgenen i Trondheim. Gnissing av sykkeltøy mot brystvorten kan bli særdeles vondt på vei til Oslo. Som regel går det greit, men får du trøbbel kan jeg love deg at det gjør J.... vondt.

Bruk gjerne sportstape. Den sitter bedre. ;-)

Hvordan unngå å bli våt på bena når du sykler.

Bilde

De fleste har vel opplevd å bli våt på bena når en har vært ute og syklet i regnvær. Mange har også gjort innkjøp av skotrekk i alt fra tøy, neopren og kansje til og med i gore-tex. Likevel har stort sette alle opplevd å bli gjennomvåt på bena, selv med relativt dyre skotrekk.

Løsningen på problemet er enkelt og billig.

Når du har tatt på deg skoene, trekker du en brødpose (6 liter pose) utenpå skoen og så tar du skotrekket over denne igjen. Regner det fælt og du skal sykle langet/klikke deg inn og ut av pedalen mange ganger, kan du gjerne bruke 2 poser pr. fot. Trekker du børdposen uten på sokkene før du setter foten i skoen, kan du få problemer med at du fort blir klam og begynner og fryse av den grunn. I tillegg vil ikke foten sitte like godt i skoen siden friksjonen av plastposen mot skoen er dårligere.

Kjøp inn en rull med brødposer og oppbevar dem i lag med skoene eller skotrekk, så har du dem tilgjengelig når du trenger dem.

PS Nr 1! Husk å trekk regnbuksen over skotrekket, så slipper du at vannet renner fra regnbuksen og rett inn i skoen.

PS Nr 2! Kjører du med oljet og barberte ben i kort bukse uten regnbukse over kan du teipe brødposene til bena med sportsteip. Teip rett over ankelen, men under øvre del av skotrekket, slik at teipen er dekket av skotrekket.

Kald på hendene når de regner og er kaldt ?

Bilde

Å finne gode hansker er ofte en utfordring, spesielt på senvinteren og tidlig vår. I kaldt og vått vær, er utfordrende og finne gode hansker som holder deg varm. Flere har etterhvert invistert i Neopren hansker lik de som benyttes av dykkere. Disse er relativt billige (100 - 300 kr.) og finnes i flere tykkelser fra 1 mm til 5 mm. Om du ikke kjøper dykker hansker finnes det også "penere" utgaver for sportsfiskere etc. Prisen går da noe opp.


Denne siden inneholder mer info:

 Denne siden ble sist oppdatert 10/3-2012

 Del denne siden på Facebook: