Søndagstur: Nordhordland rundt

Søndag 27 April er det "endelig" klart for første skikkelige langtur. Været lover godt, så dette blir en fin anledning til å teste ut utstyr, bukser og mat etc.

 

Det er fortsatt variabel kjørestyrke i laget, så hovedfokuset med turen er å bli samkjørte. Dette vil si trene på jevn fart, holde pulsen nede og ikke minst holde laget samlet HELE TIDEN. Vi synder fremdeles for mye i både oppover og nedoverbakker. Hovedfokuset til alle må være at den som ligger bak deg skal enkelt kunne ”henge på deg”. Nøkkelen her er jevn og forutsigbar fartsøkning/senkning. Fokuser derfor på at den bak deg skal få en så behagelig tur som mulig. Det er også nyttig for alle parter at den som ligger bak gir råd og vink til den som ligger foran seg angående kjøring (for fort/for sakte/akselerer for fort/kjører rykkete OSV). Med å korrigere og ikke minst skryte litt av hverandre i dann og saft går turen som en lek og man er fremme før man vet ordet av det! (husk å bremse før du treffer garasjedøren!)

 

Nordhordland rundt (19,2 mil) er en av langturene som vi normalt kjører som en del av oppkjøringen frem mot Styrkeprøven. Turen blir kjørt i relativt rolig tempo, rundt 70 -80% av maks puls. Turen er relativ "flat" uten de store "klatre" utfordringene. Vi velger i år og ikke stoppe for felles måltid på Kjelstraumen. Dette da vi ønsker å trene på å spise ”fra sykkelen/praktisere korte stopp” som er mer likt hvordan vi kjører styrkeprøven. Husk derfor for å ha med godt med næring. Vi stopper underveis på bensinstasjoner og lignende for å fylle på flaskene.

 

 

Treningsmålene for turen er som følger:

-      Få erfaring med å sitte lenge på sykkelen.

-      Fettforbrenning

-      Trene på plassering i veibanen.

-      Trene på signal (visuelt og verbalt).Det er viktig å sende muntlig informasjon frem og tilbake så alle får beskjeden(”papegøyeeffekten”). Også viktig å følge og respektere fløytesignal.

-      Kjøring inn i bakker og over bakketopper; Husk å kjøre på inn i bakken hvis du ligger i front. Når siste mann er ”i bakken” ropes ”ro ned” og vi senker farten, når siste mann er på toppen av bakken ropes ”alle er med” så økes farten gradvis igjen. Dette må vi terpe på

-      Kjøring ned bakken og inn på flatene; som over, er laget samlet på toppen (”alle er med”), må de to til 4 første rytterene ned i bukken og tråkke til (høres et fløytesignal må farten økes ytterligere) ned på flaten senkes farten. Siste rytter trygt nede roper ”alle er med” og farten økes jevnlig igjen. 

-      Trene på parkjøring.

-      Trene på kjedekjøring.

-      Trene på å gå inn på en rekke.

-      Trene på å gå ut igjen til to rekker.

-      Trene på å spise og drikke.

-      Teste ut eget utstyr og bekledning

-      Bygg samhold og vennskap

 

 

Oppmøte Boa Sykler

Søndag 27 April klokken 08:50

 

Vel møtt godtfolk!

 Del denne siden på Facebook

 Send meg oppdateringer pr epost

Send meg artikler pr epost