18/5-10

Nordhordland Rundt og Skjærgårdsrittet - 16.50 og 18.50

Hei alle sammen

Vel overstått 16. og 17.

Det er kjekt å komme i gang med ritt sesongen. Ser at flere sterke ryttere i feltet vårt kjørt i mål på ”relativt” sterke 2.40. Dessverre var ikke hele feltet samlet ved målgang. Vi sprakk opp, nesten gjennom hele rittet. Følgende lærdommer tror jeg blir stående i mitt hode etter dette.

Strengere kaptein som blåser og styrer mer.

Luke ut ”uro” momenter som ikke bidrar til flyt i feltet og sende disse bakerst i bussen.

Vekslingene mellom høyre rekken til venstre rekken bak i rullen må bli vesentlig bedre. Alle skal ligge tett på hjulet foran før man skifter til vestre rekken og ikke slippe seg 1-2 sykkel lengder bak før man skifter rekke. Kjempelukene som ble skapt er ikke akseptable. Rytter som lager disse vil bli sendt bakerst i bussen.

Hele laget må ta ansvar å kjøre ”tett” slik at utenforstående rytter ikke slipper inn i feltet og at disse blir ”lurt” ut av rullen ved veksling bak om de ikke tar melding fra kapteiner.

Jevnheten på intensiteten i feltet kan/må også bli betydelig bedre. Flere ryttere i feltet gir flere ryttere å dele vindbelastningen med og bedre tid oppnås for alle.

Vi må lære å stoppe biler som kommer i mot. (dette er ditt ansvar når du er i front)

Vi må gi meldinger med klar ”ROPE I VINDEN STEMME” og videreformidle disse.

Neste mandag er det Skjærgårdsrittet hvor vi har egen pulje hvor ting blir litt enklere. Vi er samlet både 16.50 og 18.50 laget og kommer til å sette opp en ”lagoppstilling” om hvem som sitter i rullen og hvem som sitter i bussen ved start. (vi har flere sterke ryttere på18.50 laget som helt klart kan bidra mye) Vi har pulje 7 og skal starte kl 11.30. Vi møtets kl. 11.00 i nærheten av inngangen til Arenum til en samling og for siste ”prepp talk” før start.

Til de/oss som datt av: Ta det med ro ingen grunn til panikk. Vi er tidlig i sesongen og slike ritt med høye pulstopper er en del av oppkjøringen. Vi har nå igjen Skjærgårdsrittet og Jølster rundt, som også kommer til å gjøre skikkelig vondt. Erfaringene er også at Bg-voss må regnes som oppkjøring og resultatene selv der, ikke vil være særlig representative.

Moralene er at: Det er i motbakke at det går oppover.

Mvh – Oddgeir Nygård