Oppsummeringer - 2008

Lag 1 - 2008: slutt-tid: 17:04

Bilde

Sjåfør 1 – Ledebil:
Sjåfør 2 – Ledebil:
Sjåfør 1 – Følgebil:
Sjåfør 2 – Følgebil:
Sjåfør 1 – Matbil:
Sjåfør 2 – Matbil: 
Ryttere:  
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   

Lag 2 - 2008, slutt-tid: 19:61

Bilde
Sjåfør 1 – Følgebil:

Steinar Kongshavn

Sjåfør 2 – Følgebil:Willy Marøy
Sjåfør 1 – Matbil:Morten Stærk
Sjåfør 2 – Matbil: Atle Lofstad
Ryttere:
Oddgeir Nygård - Kaptein Thomas Richard LeeRune Solhøi
Rolf Kristoffer SeldalLars AngellOdd Lohne
Arild MarkussenRune Monsen - VisekapteinPer Pahr - Visekaptein
Sigurd TjelmelandJon Vehus DølemoAtle Vaage
Trond WestgardBjørn Notto EppelandJohn-Trygve Engeseth
Karl Atle KongshavnOlav MyklebustMagne Bergseth
Steinar LølandLine Emilia Haugen DahleErlend Andersen
Stig LølandKenneth MeyerTor-Wilhelm Havåg
Rune HovdeSvein Waage 

Oppsummering 17 t laget

Artikkelen er skrevet av Rune Opstad:

De fleste ankom Trondheim i 15-16- tiden eller tidligere. Etter middagen gikk med til å hente nummer, smøre mat og siste sjekk av sykkel. Det ble litt trangt ved middagen siden oppmøtet var større enn vi hadde regnet med. Litt styr med biler og kasser ble det som vanlig. yr.no ble hyppig sjekket og vi var forberedt på regnbyger frem til Dombås.

Vi startet under truende skyer og 5 min etter start kom de første dråpene. Vi var forberedt på det og bare krummet ryggen litt. Men det var blitt vått og glatt i Heimdals-bakken. Vi oppfatten en situasjon med folk og biler ved foten av bakken og bremsesignal ble gitt. Asfalten virket glatt og vi bremset det vi vågde. Flere av oss måtte vike til side for å unngå situasjoner. Lenger bak i 17-t feltet klarte ikke alle det og som vi vet taper alltid et fremhjul mot et bakhjul. Trond-Steinar, en av gjesterytterene fra Ørsta gikk i bakken. De nærmeste så skade i ansiktet og ropte ambulanse. Den stod ved foten av bakken og var på stedet på ett minutt. Han fikk sårskader i ansiktet og en hjernersytelse, han overnattet på sykehus og reiste hjem på egenhånd søndag kveld. Det var en litt sjokkert gruppe som kjørte videre. Slikt gjør inntrykk og alle tenker sitt.

Etter en stund hadde vi fått ryddet feltet og kom i gang med kjedekjøring. Det var vekselvis tørr og våt vei akrobatene i feltet tok regnjakker på og av. Vi holdt god fart og kjørte forbi mange felt. Plutselig oppdaget jeg at vi hadde hale. Noen ville roe pulsen litt. Første matstopp var på vel 100 km og 4 minutt var rikelig tid. Over toppen på Dovre/Hjerkinn blåste det kraftig i mot og fra siden. Vi kjørte par og farten var til tiden ned mot 20 km/t. Stadige regnbyger og temperatur ned mot 4 grader merket de fleste. Noen andre hadde tatt ”vår” stopp-plass på Fokstua og Bjarne fant en ny 10 km etter.

Nedkjøringen til Dombås ble en kald og forsiktig manøver. 16 grader og sol i dalbunnen fikk optimismen på plass igjen. Første punktering skjedde her og feltet trillet ”rolig videre” i 60 km/t. Vedkommende ble hjulpet opp igjen med en tysker kalt VW. På Dombås lå vi ca 40 min bak skjema. Vinden hadde dreiet litt og vi blåste nedover dalen i god fart. Det var mye trafikk og matbilen kom ikke forbi oss. Stoppen på 300 km ble 25 km forsinket og noen måtte få flasker langet.
Regn og motvind over fjellet hadde tært litt på kreftene og vi kjørte par en stund for at folk skulle få hvile ut. Det gikk likevel i 45 km/t når vi hadde håndplukkede folk i front. Humøret i feltet var godt og langs Mjøsa lå vi bare 10-12 min bak skjema.

Mjøsa varte hele ettermiddagen og solen var gått ned da vi trillet opp fra strandkanten ved Minnesund. Vi hadde drøftet videre strategi. Samle de sterkeste i kjeden og sende oss andre bak i halen var ett alternativ. Men vi innså at det ville bli 17-tallet og solidariteten tok overhånd. Vi startet ut med en lang kjede etter stoppen, men lukene kom fort og halen kom på plass igjen. Kort tid etter Minnesund var vi tilbake til parkjøring med svært begrenset rotasjon som var blitt den nye strategien for gruppen.

Vi trillet inn 4 minutt over 17 timer og det ble stor ståhei med fotografering og gratulasjoner. Av laget på 33 ryttere som startet kom 26 inn samlet på tiden 17:04:20. 2 måtte roe ned 2-3 mil før mål og kom inn 15-20 min senere. 1 kom inn på knappe 19 timer 2 slapp seg bak til 19-timer og kjørte sammen med disse på ca 20 t. 1 måtte bryte etter Lillehammer pga mageproblemer og 1 skadet.

Vi må takke Ragnar som uoppfordret tok jobben som ”Kjedelås”. Vi så han bare hver gang han kom frem med meldinger, men vi hørte han desto mer tydelig der han med myndig stemme holdt fremmede ute fra kjeden og hjalp til med å styre vekslingene. Vi hadde vel aldri ”fremmede” inn i kjeden vår! Å ligge fremme i låsen er jo en tung jobb, men Ragnar holdt skansen i hele tiden.

Andre som gjorde en flott jobb for gruppen var Torstein, Thomas og Torbjørn som virket ”utrettelige”. De dro oss opp etter tekniske stopp. Torstein dro oss frem i de fleste av forbikjøringene og øktene disse karene tok i front kunne vi andre bare drømme om å gjennomføre.

Trond, Andre, Bjarne, Mathias og Mai Britt var rutinerte i gamet og vi fikk godt stell. Noen hadde ikke fylt flaskene sine i kassen og fikk litt lite drikke på andre etappe. (Dette står tydelig beskrevet i ”boken”. ). Servicen var på topp med boller, salttabeltter, justeringer på sykkel og jeg hørte at det var en som fikk masasje.

Vi hadde vel 4 punkteringer i gruppen og jeg hadde 2-3 mil på reservesykkelen, da jeg trodde at setet var knekt. Men setet var helt i orden forsikret Trond og snart trillet jeg inn i natten på karbon-rammen.

Tusen takk for godt stell alle sammen. Takk for en trivelig tur. Dere er en fin gjeng å trene og slite sammen med. For meg ble det ny pers så jeg er godt fornøyd.

Med vennlig hilsen Rune Opstad Kaptein 17t

-------
Bjarne Ludvigsens bilder fra 2008 kan sees her Lenke
André Vevles bilder fra 2008 kan sees her Lenke

Oppsummering 19 t laget

Bilde
Eventyret om Storrulla og Smårulla

Det var en gang to ruller som het Storrulla og Smårulla. De skulle begge finne skatten ved pipematta i den store byen. Dit var det langt og lengre enn langt, det var østenfor øst og vestenfor vest og bak sju ganger sju blåner.

Til skatten må en komme seg fortere enn svint og raskere enn raskt for skatten er slik laga at den blir mindre og mindre verdt ettersom tida går.

Så det beste du gjør er å ri på Storrulla på ei lita seilefjøl. Seilefjøla må stå på høykant. Det gnager i baken, men skal du være med på leken må du smake steken.

Inne i Storrulla rumler og brumler risene Christian og Rune. Og du må ta deg vel i akt for rumlingen. ”Hold rekka !”, ”Ikke opp på sida !” og mye mer sier de og du må høre vel etter mens du rir i vill fart på Storrulla. Gir du ikke akt blir du kasta av og skatten ved pipematta i den store byen blir mye mindre verdt – for du tar aldri igjen Storrulla. Storrulla suser fram så det dundrer i berget. ”Hold HØYRE !!!” roper den så smånisser og andre underjordiske skvetter av veien og gjemmer seg i lyngen der Storrulla farer forbi.

Faller du av Storrulla kan du enda berge deg. Bak Storrulla ruller Smårulla. Smårulla hører på ett ønske hvis du har på den gule, hvite og blå tryllekappa. Du må pipe ønsket pent fram og gjøre deg grann i målet, for i Smårulla hersker risen Oddgeir og de to gjeterne hans Per og Rune. De slår med staven hvis du ikke passer på. ”Får jeg komme inn ?”, ønsker du og når Oddgeir brummer ”Ja!” legger du deg helt nederst i Smårulla. Da kan du enda berge litt av skatten ved pipematta.

”Vi spiser”, roper Rune og da må du late som du tygger, sjøl om maten byr deg i mot. ”Trø i front !”, roper Per, og da må du hoppe litt opp og ned på seilefjøla di og se fryktelig travel ut, for det er enda langt igjen til pipematta – det gjelder å spare på kreftene.

Ramler du av Smårulla blir du bergtatt av Brytesekktrollet. Da finner du ikke skatten ved pipematta før det har gått sju vintre og sju somre og skatten ved pipematta blir så lite verdt at du aldri kan vise han til et levende menneske.

MEN rir du Storrulla eller Smårulla helt til pipematta i den store byen lever du lykkelig alle dine dager – og snipp snapp snute så var det eventyret ute ….

Forfatter
Trond Westergård


19 t gruppen

Kasse Start Sykkel
Nr pulje Navn Klubb
1 08:38 Oddgeir Nygård - Kaptein BCK-Flora CK
2 08:38 Rolf Kristoffer Seldal BCK
3 08:38 Markussen, Arild Ikke medl
4 08:38 Sigurd Tjelmeland Ikke medl
5 08:38 Trond Westgard BCK
6 08:38 Karl Atle Kongshavn - Bil BCK
7 08:38 Steinar Løland Ikke medl
8 08:38 Stig Løland Fana SK
9 08:38 Thomas Richard Lee BCK
10 08:38 Lars Angell - Bil BCK-MossCK
11 08:38 Rune Monsen - Visekaptein BCK
12 08:38 Jon Vehus Dølemo IL
13 08:38 Bjørn Notto Eppeland Dølemo IL
14 08:38 Olav Myklebust Arendal CC
15 08:38 Line Emilia Haugen Dahle BCK
16 08:38 Kenneth Meyer BCK
17 08:38 Rune Solhøi Nei
18 08:38 Odd Lohne Arendal SK
19 08:38 Per Pahr - Visekaptein Ikke medl
20 08:38 Atle Vaage NH SK
21 08:38 John-Trygve Engeseth Ørsta SK
22 08:38 Magne Bergseth U&O SK
23 08:38 Erlend Andersen Ørsta SK
24 08:38 Tor-Wilhelm Havåg Ørsta SK
25 08:38 Rune Hovde Ørsta SK
26 08:38 Svein Waage NH SK
 Den siden du er på nå ble sist oppdatert 6/7-2011

Gå til hovedsiden for siste nytt

 Del denne siden på Facebook: